Arkistot käyttöön -webinaarit

Arkistoyhdistys järjestää keväällä 2021 webinaarisarjan Arkistot käyttöön. Webinaarit ovat avoimia kaikille.

Webinaarit tarjoavat monipuolisen kuvan siitä, millä eri tavoin arkistoja ja niiden aineistoja voidaan käyttää esimerkiksi tutkimuksessa ja luovassa toiminnassa. Esiintyjät myös kertovat omista kokemuksistaan arkistoista ja niiden palveluista. Äänessä ovat eri alojen asiantuntijat kuten luonnontieteilijät, taiteilijat, historiantutkijat ja sukututkijat. Kevään aikana järjestetään yhteensä viisi webinaaria.

Seuraava webinaari järjestetään keskiviikkona 17.3. klo 17.00. ”Päivystävä dosentti ja kaiken maailman arkistot”. Samu Nyström, historiantutkija, tietokirjailija, dosentti, Helsingin yliopisto.

Mistä löytyy ydinsodan kestävä uima-altaalla varustettu arkisto? Miltä näyttää vapaamuurarien arkisto? Tuhoutuiko historia 1990-luvun alun hallintouudistuksiin ja lamaan? Mitä löytyi Jörn Donnerin kotiarkistosta? Digiloikan tulos: ennen saunassa synnyttiin ja kuoltiin, nyt kotisaunassa tehdään arkistotöitä.

Samu Nyström on ollut mukana 20 vuoden aikana mitä moninaisemmissa tutkimushankkeissa ja tilausprojekteissa, jolloin matkan varrella ovat tutuksi tulleet niin erilaisten yhteisöjen ja yritysten omat arkistot kuin monet julkiset arkistotkin. Nyström tarkastelee arkistomaailmaa historiantutkijan näkökulmasta: mitä siltä odotetaan, mitä toivotaan ja mitä pelätään. Samalla hän tarjoaa yleiskuvan siitä, minkälaista on työskennellä arkistolaitoksen ulkopuolella tai ainakin ulkolaidalla sijaitsevissa sekalaisissa yksityisarkistoissa.

Webinaarisarja järjestetään Zoom-palvelun kautta. Linkki webinaareihin lähetetään ennakkoilmoittautuneille sähköpostilla.

Tulevat webinaarit:

14.4.2021 klo 17.Historialliset aineistot ilmastotutkimuksessa”. Antti Mäkelä, FT, ryhmäpäällikkö, ilmastonmuutos ja sään ääri-ilmiöt, Ilmatieteen laitos.

20.5.2021 klo 17. ”Yhteiskuntatieteilijä arkistossa”. Juho Saari, VTT, sosiaali- ja terveyspolitiikan professori, dekaani, Tampereen yliopisto.

8.6.2021 klo 17. ”Sukututkija arkistoissa”. Tiina Miettinen, FT, tutkija, Tampereen yliopisto.

Menneet tapahtumat

Arkistot käyttöön -webinaarit

18.2.2021. ”Luovan työn tekijä arkistossa”. Kukka Lehto, muusikko, Pauanne-yhtye.

Arkistoyhdistyksen syysseminaari

”Kriisinajan tiedonhallinta” 30.10.2020.

Seminaarin avaus
Juha Hannikainen

”Poikkeusajan asiakirjallisen kulttuuriperinnön dokumentointia verrokkimaissa (mm. Pohjoismaissa ja Alankomaissa)”
Erityisasiantuntija Tytti Voutilainen, Kansallisarkisto

”Digiturva poikkeusoloissa ja DVV:n keinot sen parantamiseen”
Johtava asiantuntija Erja Kinnunen, Digi- ja väestötietovirasto

”Tiedonhallinta ja arkistointi kansainvälisessä yrityksessä korona-aikana”
Records Management Manager Mikko Hyvärinen, Nokia Oyj

Paneelikeskustelu seminaarin teemoista
Mukana keskustelemassa Tytti Voutilainen, Mikko Hyvärinen, Erja Kinnunen ja Erja Mesikämmen (TAAY ry). Puheenjohtajana Juha Hannikainen.

Vuoden arkistoteon julkistaminen

Päätössanat