Arkistot käyttöön -webinaarit

Arkistoyhdistys järjestää keväällä 2021 webinaarisarjan Arkistot käyttöön. Webinaarit ovat avoimia kaikille.

Webinaarit tarjoavat monipuolisen kuvan siitä, millä eri tavoin arkistoja ja niiden aineistoja voidaan käyttää esimerkiksi tutkimuksessa ja luovassa toiminnassa. Esiintyjät myös kertovat omista kokemuksistaan arkistoista ja niiden palveluista. Äänessä ovat eri alojen asiantuntijat kuten luonnontieteilijät, taiteilijat, historiantutkijat ja sukututkijat. Kevään aikana järjestetään yhteensä viisi webinaaria.

Seuraava webinaari järjestetään 14.4.2021 klo 17.Historialliset aineistot ilmastotutkimuksessa”. Antti Mäkelä, FT, ryhmäpäällikkö, ilmastonmuutos ja sään ääri-ilmiöt, Ilmatieteen laitos.

Säähavainnot ovat keskeinen osa sekä sään ennustamista että sään keskimääräisten ominaisuuksien (eli ilmaston) tutkimusta. Mitä enemmän ajallisesti ja alueellisesti luotettavia säähavaintoja on olemassa, sitä tarkemman kuvan ilmasto-oloista ja niiden vaihteluista voidaan saada. Suomessa Ilmatieteen laitoksen säähavainnot ulottuvat 1800-luvulle, jolloin ensimmäiset viralliset säähavaintoasemat perustettiin. Esitelmässä kuvataan havaintojärjestelmien kehitystä aina nykypäivään asti, ja esimerkiksi mikä rooli havainnoilla on nykypäivän ilmastotutkimuksessa.

Webinaarisarja järjestetään Zoom-palvelun kautta. Linkki webinaareihin lähetetään ennakkoilmoittautuneille sähköpostilla.

Tulevat webinaarit:

20.5.2021 klo 17. ”Yhteiskuntatieteilijä arkistossa”. Juho Saari, VTT, sosiaali- ja terveyspolitiikan professori, dekaani, Tampereen yliopisto.

8.6.2021 klo 17. ”Sukututkija arkistoissa”. Tiina Miettinen, FT, tutkija, Tampereen yliopisto.

Menneet tapahtumat

Arkistot käyttöön -webinaarit

18.2.2021. ”Luovan työn tekijä arkistossa”. Kukka Lehto, muusikko, Pauanne-yhtye.

17.3.2021. ”Päivystävä dosentti ja kaiken maailman arkistot”. Samu Nyström, historiantutkija, tietokirjailija, dosentti, Helsingin yliopisto.

Arkistoyhdistyksen syysseminaari

”Kriisinajan tiedonhallinta” 30.10.2020.

Seminaarin avaus
Juha Hannikainen

”Poikkeusajan asiakirjallisen kulttuuriperinnön dokumentointia verrokkimaissa (mm. Pohjoismaissa ja Alankomaissa)”
Erityisasiantuntija Tytti Voutilainen, Kansallisarkisto

”Digiturva poikkeusoloissa ja DVV:n keinot sen parantamiseen”
Johtava asiantuntija Erja Kinnunen, Digi- ja väestötietovirasto

”Tiedonhallinta ja arkistointi kansainvälisessä yrityksessä korona-aikana”
Records Management Manager Mikko Hyvärinen, Nokia Oyj

Paneelikeskustelu seminaarin teemoista
Mukana keskustelemassa Tytti Voutilainen, Mikko Hyvärinen, Erja Kinnunen ja Erja Mesikämmen (TAAY ry). Puheenjohtajana Juha Hannikainen.

Vuoden arkistoteon julkistaminen

Päätössanat